Je zdražení vaší noční můrou? Jak na to, abyste byli v klidu vy i vaši klienti

Je zdražení vaší noční můrou? Jak na to, abyste byli v klidu vy i vaši klienti

Slovo zdražení v lidech málokdy vyvolává pozitivní emoce. Zákazník, který nevidí pod pokličku firmy, ho nechápe, má pocit, že je „o něco obrán", že je to nespravedlivé, není to fér… zkrátka vidí až onu špičku ledovce, tedy účtenku s vyšší cenou. I v majiteli firmy se často mísí směs nepříjemných pocitů i obav, především z reakce a ztráty klientů. Pojďme se proto na zdražení (jinými slovy nové nastavení cen) podívat v klidu a z různých úhlů, konkrétně na byznysu psích salonů.

Jak zdražit | ZOOSoft

Než se pustíte do dalšího čtení, uvědomte si prosím, že zdražení značí váš přirozený vývoj, není na něm nic špatného a především, každá firma na něj má právo!

1. Má to DŮVOD

K rozhodnutí změnit svůj ceník jste pravděpodobně nedospěli z minuty na minutu, nebo jen tak z rozmaru. Máte jistě pádný důvod, proč je třeba změnu uskutečnit.

• Spočítali / přepočítali jste si náklady a zjistili, že nevycházíte.
• Pracujete jako o život a vaše finanční rezerva nenarůstá.
• Jste nuceni reagovat na „globální zdražování".
• Máte vybudované jméno, prestiž, stáváte se mistry v oboru.
• Cítíte, že byste chtěli víc, za to, co pro vaše zákazníky děláte...

Ať už je váš důvod jakýkoli, uvědomte si ho → proč musím/chci zdražit. 

2. STRACHY a výmluvy v hlavě

Člověk se přirozeně nerad pouští do akcí, ze kterých má obavy. V hlavě se mu točí desítky výmluv, proč to neudělat. „Když já mám pejsky rád/a…. Já to dělám pro radost…."
Nutno podotknout, že za kvalitně odvedenou práci vždycky musí přijít adekvátní odměna.
Nejste charitativní organizace, jste podnikatelé. Za vaše služby si můžete nastavit JAKÉKOLI CENY tak, abyste byli spokojení.
Spokojený střihač = skvěle odvedená práce = spokojený klient i mazlíček. Vy jste šéf, vy určujete pravidla. 

O kolik mám zdražit?

Na tuto otázku neexistuje univerzální odpověď, vše se totiž odvíjí od vašeho aktuálního nastavení cen.
Pokud máte od základu špatně nastavenou cenotvorbu, může se jednat o navýšení v řádu třeba i 20 - 25 %.

Cena musí zahrnovat:
• veškeré náklady na danou službu!
• odměnu pro vás, plat, který si chcete za danou službu či odpracovaný čas vyplácet
• plus odměnu za vaši odbornost, službu, kterou poskytujete klientovi navíc, vaše rady a doporučení

Ceny nestřílejte od oka! Dobře si je propočítejte. Přispějete tak do budoucna ke klidu a spokojenosti především sami sobě.

Váš ceník si nastavte dle výše zmíněného postupu, nikoli podle ceníku konkurence! Nechodíte "ve stejných botách", nemáte stejné náklady, neposkytujete stejný servis klientovi, nemáte stejnou odbornost... atp.! Jste originál
a poskytujete originální služby. Mít stejné ceny jako konkurence není správná cesta. A hrát před zákazníky na nejnižší ceny též není chytrá konkurenční výhoda.

3. Jaké kroky podniknout a jak to oznámit klientovi 

V prvé řadě si vytvořte nový ceník. Předělejte ho na webových stránkách, vytiskněte si ho do salonu, změňte si ceny
v ZOOSoftu, zkrátka na všech místech nahraďte starý ceník novým.
Ceník uveďte v platnost od určitého data, ideálně od prvního dne vybraného měsíce.

Oznamte to na vašich sociálních sítích. Připravte milý příspěvek na váš firemní Facebook / Instagram.
Doma v klidu zpoza stolu oznamte předem svým klientům, že od následujícího měsíce budou ceny vašich služeb změněny. Příspěvek na sítích uvidí pravděpodobně velké množství klientů, napište ho proto v pohodovém duchu
a otevřeně, jak vám to je příjemné. Na "odlehčení situace" se k příspěvku hodí nějaká legrační fotka pejska.
Směrem k zákazníkovi je zdražení prezentováno jako „bohužel musíme zdražit", ovšem pro vás je to emočně neutrálně zabarvená situace, zkrátka máte svůj důvod.

Pár tipů, co můžete napsat:

1) Hezký den, bohužel jsem nucena reagovat na neustálý nárůst cen energií, proto bude od 1.5.2022 změněn ceník služeb našeho salonu.
Přeji vám hezký den a budu se na vás těšit.

2) Od 1.5. dojde v našem salonu ke změně cen. Aktuální ceník najdete už nyní na našich webových stránkách.
Děkuji za pochopení i vaši přízeň, váš salon Rex.

3) Napište, co cítíte. 
A je to tady...
Situaci určitě vnímáte taky, všechno okolo se zdražuje a doléhá to i na můj salon a mé dodavatele. Musím proto udělat stejný krok, zadarmo pracovat nemůžu, Ceny budou proto navýšeny od 1.5.2022. Děkuji, že navštěvujete náš salon a budeme se na vás i vaše pejsky těšit.

Připravte si zákazníky dopředu

Od chvíle, kdy víte, že budete od následujícího měsíce zdražovat, komunikujte to směrem ke klientům.

V momentě, kdy kasírujete klienta, můžete mu říct – „Dnes je to za 580, příště to bude za 640, od května měním ceník / navyšuji ceny / jsem nucena navýšit ceny." Ideálně nepoužívejte slovo „zdražit".
To je vše, říkat už není třeba nic dalšího. Tento fakt klientovi sdělte v běžném hovoru a bez zbytečných emocí.
Vyhněte se zbytečnému rozmazávání, dostanete tak do nepříjemné situace (a pocitů) nejen sebe, ale i zákazníka.

Pokud se vám klient zeptá na důvod, samozřejmě mu odpovězte. Stačí ale opět jednoduše a výstižně - "Díky nárůstu cen energií mi stouply náklady, určitě jste to v domácnosti taky pocítili. Na koupání pejsků vypotřebuji nemalé množství vody, produktů i energie, a tohle všechno jsem musela do ceny promítnout."
Na takovou odpověď vám zákazník (normální zákazník) nemůže říct nic špatného. Není třeba přehnaně vysvětlovat
a argumentovat.

Jak se zachovat, když zákazník reaguje "špatně" na navýšený účet?

Vždycky se najde zákazník s egem do nebe, který bude chtít dát najevo svoji důležitost. Zachovejte klid, neomlouvejte se, ani nedávejte slevy. Postačí, když nepřistoupíte na jeho hru. Stůjte si za svým. Diplomaticky mu odpovězte (dle situace): Je mi líto, že se zlobíte, ale:

…. takhle to teď zkrátka u nás je.
…. věřte, že jsme měli pro změnu cen vážný důvod.
…. museli jsme reagovat na zdražení energií.
…. o změně ceníku jsem informovala na svých webových stránkách i sociálních sítích.

4. Mazlíček je nade vše!!!

Na závěr bod, kterým mohl tento článek začínat. Bod, který vám hraje do karet.
I když máte psí salon proto, že milujte práci s pejsky, je třeba si uvědomit, že je to i geniální byznys.
Protože i páníčci milují své mazlíčky (možná víc než sami sebe). Mnohdy se proto stává, že sami sobě nedopřejí,
ale Rexíkovi, Benovi nebo Meggie? Těm jen to nejlepší! Vždyť to sami znáte, čtyřnohé miláčky máme mnohdy raději než ty dvounohé.

Vyžeňte si z hlavy, že je zdražení špatný krok, že vám to nikdo nezaplatí. ZAPLATÍ.
Lidé jsou pro svého psa/kočku/králíka… ochotni platit desetitisícové operace, kupovat blbinky pro radost
a zdražení v jejich oblíbeném psím salonu, kde se o mazlíčka skvěle starají a je pak fešák… je nemůže ani
v sebemenším rozházet!

Závěr suma sumárum: 

1) Zdražování není nic neočekávaného, doba vám „hraje do karet".
2) Právo zdražit má každá firma, a to bez sebemenšího špatného pocitu.
3) Nízká cena by neměla být vaší jedinou konkurenční výhodou!
4) Lidé své mazlíčky milují a jsou ochotni za ně zaplatit víc, než si myslíte.